Geri dön

TAVLA

T A V L A

Bilindiği kadarı ile, 1400 yıl önce İran şahı Nevşiyan'ın veziri Büzur Mehir tarafından 10 günde icat edilmiştir. Tavlada karşılıklı altışar hane 12 ayı, 15 beyaz ve 15 siyah pul ayın 15 gece ve 15 gündüzünü, karşılıklı 12'şer hane de günün 24 saati temsil eder. 4500 civarında hamle ihtimali bulunmaktadır, bu vesile ile bilgi faktörü de mühimdir ; ancak zar'ın şansı simgelemesinden dolayı şans faktörü de mühimdir.

Bilindiği kadarı ile, 1400 yıl önce İran şahı Nevşiyan'ın veziri Büzur Mehir tarafından 10 günde icat edilmiştir.

Tavlada karşılıklı altışar hane 12 ayı, 15 beyaz ve 15 siyah pul ayın 15 gece ve 15 gündüzünü, karşılıklı 12'şer hane de günün 24 saati temsil eder.

4500 civarında hamle ihtimali bulunmaktadır, bu vesile ile bilgi faktörü de mühimdir ; ancak zar'ın şansı simgelemesinden dolayı şans faktörü de mühimdir.

Tavlanın mazisine bakış

Eski zamanlarda Hint imparatoru, satranç oyununu Pers imparatoruna, yanında bir mektupla birlikte hediye olarak gönderir. Mektubunda oyunla ilgili hiçbir açıklama yapılmazken şöyle bir mesaj yazılıdır;

“Pers imparatoru’na ; kim daha çok düşünüyor, kim daha iyi biliyor, kim daha ileriyi görüyor ise o kazanır. İşte hayat budur…”

Pers imparatoru dönemin en alim veziri olan Büzür Merih ile bu mesajı paylaşarak, oyunu çözmesi ve kendisinin de karşılık olarak Hint imparatoruna hediye edilmek üzere başka bir oyun icat etmesini ister.

Vezir, haftalar boyunca çalıştıktan sonra gönderilen satrancın her taşın hareketlerini ve oyunun stratejisini çözer daha sonrada 10 günde tavlayı icat eder ve imparatora sunar. Hint imparatoruna tavla oyunuyla birlikte şu mesaj gönderilir.

Hint imparatoru’na; Evet kim daha çok düşünüyor, Kim daha iyi biliyor, Kim daha ileriyi görüyor ise O kazanır. Ama birazda şanstır. İşte hayat budur…

Böylelikle Pers imparatorluğu’yla Hint imparatorluğu’nun soğuk savaşı döneminde tavla ortaya çıkar.

Pers imparatorunun baş veziri Büzür Merih’ in 1400 yıl önce tasarladığı tavla oyunu, bugün dünyanın en popüler oyunlarından. Zaman kavramından alınan ilhamla tasarlanan oyunun zamana böylesine direnmesi son derece etkileyici. Tavlaya, dolayısıyla zarlara verilen anlamlar şaşırtıcı;

Senenin “bir” liği olarak tavla “bir” tanedir,

Tavlanın içindeki karşılıklı 6’şar hane 12 ayı temsil eder,

15 açık ve 15 koyu renkli pul,ayın 15 gece ve 15 gündüzünü simgeler,

Karşılıklı 12 hane günün 24 saatidir.

Şans mı strateji mi?

Anadolu’ya adım attığından beri tavla oynayan bir milletin çocukları olarak, “Ne olacak memleketin hali?” ya da “Bu sene kim şampiyon olur?” gibi asla değişmeyen polemiklerimiz arasında. ”Tavlanın yüzde kaçı şans, kaçı zekadır?” sorusunun da yeri ayrıdır. Bu soruya Uluslararası Tavla Federasyonu’nun verdiği cevap şu:

“Tavla, yüzde 100’lük bir bütünse bunun yüzde 30’u oyun bilgisi, yüzde 30’u zar faktörüdür. Yüzde 40’ın yüzde 10’u tecrübe, yüzde 30’u ise oyun sırasındaki psikolojik faktörlerdir.

İyi oyuncu rakibine hangi teknikte oynadığını göstermeyendir.

Konuşmak, gülmek taktiktir. Ne kadar çok konuşursanız, rakibinizi o kadar yorarsınız.

Yüz hatlarınızla rakibinizi etkileyebilirsiniz.

Açılışta en hızlı yoldan 7 ve 5 kapısını almaya çalışın.Yani 6-1 ve 3-1 kapılarını.

Diyelim 3-2 attınız. Toplamı beş eder deyip tek pulla oynamayın. ”Şansınızı” zora sokarsınız.

Bir sonraki hamleyi düşünerek hareket edin. Yaptığınız yanlış hamle daha sonra oyun kurmanızı zorlaştırır.

Zarların isimleri

1-1: Hep Yek

2-2: Dubara;

2-1: yek-i dü;

3-3: Dü Se;

3-2: Seba-i Dü;

3-1: Se Yek;

4-4: Dört Cihar ("Dört Caar" gibi de okunur);

4-3: Cihar-ü Se ("Caar-i Se" gibi de okunur);

4-2: Cihar-i Dü ("Caar-i Dü" gibi de okunur);

4-1: Cihar-ı Yek ("Caar-i Yek" gibi de okunur);

5-5: Dü Beş;

5-4: Cihar-ü Penc ("Caar-i Penc" gibi de okunur);

5-3: Penc-ü Se;

5-2: Penc-i Dü;

5-1: Penc-i Yek;

6-6: Dü Şeş;

6-5: Şeş Beş;

6-4: Şeş Cihar;

6-3: Şeş-ü Se;

6-2: Şeş-i Dü;

6-1: Şeş-i Yek;

Derler ki;

1-) Alabildiğiniz kadar kapı almalısınız ve kırılabilecek taş bırakmamalısınız.

İlk önce kapı almaktan bahsedelim, eğer tavlada iki taşınız üst üste gelebiliyorsa, buna kapı almak denir ve o taşınız kırılamaz yani oyun dışı edilemez. Unutmayın ne kadar kırık taş bırakırsanız yani tek taşınız kalıp karşınızdaki oyuncu o taşın üzerine taş geririp yani kırıp taşınızı oyun dışı ederse, oyunda geriye düşersiniz.

2-) Karşı sahada bulunan taşlar hakkında karar vermelisiniz.

Bu bir taktik olmakla beraber size kalmış bir durumdur. Oyuna başlamadan önce karşınızdaki oyunucunun 1 numaralı hanesinde bulunan 2 taşınızı ilk olarak mı yoksa son olarak mı çıkaracağınıza karar vermelisiniz. Bu sizin oyun içindeki stratejinizi belirler.

3-) Taşları kendi alanınıza çekerken önceliğiniz 1 numaralı sutun olsun.

Tavla oynarken önceliğiniz 1 numaralı oyun alanına taşlarınızı toplamak olsun aksi taktirde taşlarınızı toplarken zorlanabilir ve aktarmak zorunda kalabilirsiniz. Bu yüzden taşlarınızı her ne kadar 1 ve 2 numaralı sutuna toplarsanız. Daha kolay toplayıp oyunu daha erken bitirebilirsiniz.

4-) İç alanda kırılabilecek taş bırakmayınız.

Eğer bir taş kıracaksanız(ilk madde de taş kırmak nedir anlatmıştık.) içeride yani kendi oyun alanınızda karşıdaki oyuncunun girebileceği yer varsa eğer kırılabilecek yani açıkta taş bırakmayınız. Aksi taktirde oyuna baştan dönebiliriz.

5-) Mutlaka kapı almaya özen gösteriniz.

Taktik belirlemek size kalmış olmakla birlikte bizlerin önerdiği oyun şekli mümkün olduğunca taş kırmaktan ziyade kapı almanızdır. Eğer ne kadar çok kapı alırsanız, oyunu kazanma olasılığınız artar çünkü karşıdaki oyuncu için oyun oynanacak oyun alanı bırakılmamaktadır.

ZAR OLASILIKLARI

Bir zarda belirli bir sayının atma olasılığı 1/6 (%17) dır.
İki zarla 6*6 =36 farklı zar kombinasyonları vardır.

Tavlada iki zar ile herhangi bir çift atmanın ihtimali : %3.
Herhangi bir kombinasyonun atma ihtimali : %6.

Zar olasılıklarına göre kırık pulun girme ihtimali

Kapı sayısı Açık kapı Tek Pul girme olasılığı İki Pul girme olasılığı Aradaki fark
1 5 %97 - (35/36) %69 - (25/36) %28
2 4 %89 - (32/36) %44 - (16/36) %45
3 3 %75 - (27/36) %25 - ( 9/36) %50
4 2 %56 - (20/36) %11 - ( 4/36) %45
5 1 %31 - (11/36) %3 - ( 1/36) %28

Tek Zar Atışla son 2 pulu Toplama Şansı

Toplam 36 olasılık var

2 pulun yeri: 1’ci pul Kapı 1’de 1’ci pul Kapı 2’de 1’ci pul Kapı 3’de 1’ci pul Kapı 4’de 1’ci pul Kapı 5’de 1’ci pul Kapı 6’de
2’ci pul Kapı 1’de 36 36 34 29 23 15
2’ci pul Kapı 2’de   26 25 23 19 13
2’ci pul Kapı 3’de     17 17 14 10
2’ci pul Kapı 4’de       11 10 8
2’ci pul Kapı 5’de         6 6
2’ci pul Kapı 6’de           4

Görüldüğü gibi 1 pul 1 Kapısında diğeride 1 veya 2 kapısındayken ne atarsanız attın, %100 ikisini de topluyorsunuz.

İlginç olan zar olasılıkları:

Örneğin: Son iki pul 3 ve 4 kapısında 36 olasılıktan 17'si ikisini de alıyor ama son iki pul 1 ve 5 kapısında olsaydı 36 olasılıktan 23'ü, iki pulu da alıyor.

TAVLA STRATEJILERI

Tavla oyunu bir yarıştır, kim önce pullarını toplarsa o kazanıyor.
Tavla oyunun içerisinde her zarda duruma göre 3 stratejiden birini seçeceksiniz:

  • Kaç Stratejisi
  • Saldır Stratejisi
  • Engelle Stratejisi

Tavla oyunu ileredikçe 5 farklı durum gelişebilir.

  • Çok ileridesiniz
  • Hücum Oyunu
  • Kapalı Oyunu
  • Bekleme Oyunu
  • Çok geridesiniz

Çok ileridesiniz

Rakibinize göre çok ilerideyseniz, ondan uzak durup teması keserek biran önce pullarınızı evinize toplamaya çalışın.

Hücum Oyunu

Oyunun başında rakibinizi vurup evinizde kapı yapabiliryorsanız, hedefiniz onu sürekli vurup daha çok kapı yapıp saf dışı bırakmaktır. Bu oyunu oynamak zevkli fakat çok fazla böyle bir durum ortaya çıkmıyor biraz oyunun başında sizin iyi zar atmanız ve rakibinizin kötü zar atmasına bağlı. Ancak ondan sonra doğru stratejiyi uygulayarak mars yapma ihtimalinizi yükseltebilirsiniz.

Hapis

Rakibinizin geçemeyeceği ard arda 4,5 veya 6 kapılı bir kapalı saha yaratabilirseniz, o sizi beklemek durumunda kalacak. Bu kapalı saha yaratmak için yapmak istediğiniz kapıya bilerek açık vererek yatmak gerekebilir ve rakıp hemen kapalı sahanın önünde kaçmak için bekliyorsa, onu oradan vurmak gerekiyor.

Bekleme Oyunu

Oyunun ortasında gelişen bir durumdur, kim orta sahada kapısını bozmak durumunda kalırsa o vurulma ve oynu kaybetme riskine giriyor. Kaç ve Saldır stratejisinin kombinasyonu. Tavlada sıkça ortaya çıkan bir durum nasıl bir strateji uygulayacağınız önemli.

Geriden kazanmak

Rakip sizi birkaç defa vurduysa ve onun evinde 2 kapı yapabildiyseniz artık onun açığını bekleyip, vurup ve hapis edecekseniz. En zevkli ve en zor oynanabilen strateji. Asla koşarak kazanmaya çalışmıyorsunuz çünkü zaten çok geridesiniz, bekleyip rakibinin açığını yakalayıp hapis etmeye çalışacaksınız.

PAYLAŞ : Email Facebook Google Twitter